Przemysł ziemi chrzanowskiej

Od połowy XIX w. i w następnym stuleciu w gospodarce chrzanowskiej nastąpiły zmiany, polegające na odchodzeniu od wytwórczości rzemieślniczej ku przemysłowej. W tym pomieszczeniu możemy zobaczyć artefakty związane z dwoma zakładami przemysłowymi dzisiejszego Chrzanowa. Pierwszym większym przedsiębiorstwem jest kopalnia „Matylda”, która powstała w sąsiednich wtedy Kątach (dziś osiedle miasta), w której wydobywany jest ołów i cynk, która działała z przerwami od 1855 r. do 1972, dając zatrudnienie miejscowej ludności i zapisując się na kartach historii miasta i okolicy. Stąd na wystawie pamiątki po tym przedsiębiorstwie: przedwojenne zdjęcia, skórzany kask górniczy i lampy karbidowe. Innym czołowym chrzanowskim zakładem była utworzona w 1919 r. Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „Fablok”. Na wystawie można zobaczyć makietę zakładu wraz z uzupełniającym ją zdjęciem z lotu ptaka wykonanym w l. 20. XX w. oraz planem tej fabryki. Jednym z najważniejszych osiągnięć tego przedsiębiorstwa było skonstruowanie i wybudowanie parowozu Pm36. Jego konstruktorem był inż. Kazimierz Zembrzuski. Powstały dwa egzemplarze. Z czego jeden (Pm36-1) uzyskał otulinę aerodynamiczną i został zaprezentowany przez „Fablok” na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w 1937 r. (razem z Pt31), zdobywając złoty medal, którego dyplom można zobaczyć na tej ekspozycji. Niestety nie przetrwał II wojny. Natomiast druga lokomotywa z tej serii – Pm36-2 obecnie jest w parowozowni w Wolsztynie. Warto dodać, że Pm36-1 rozwijał prędkość 140 km/h.

W tej części Muzeum zwraca uwagę poza pamiątkami przemysłu chrzanowskiego rekonstrukcja części wnętrza sklepu kolonialnego. Oryginalne regały były wyposażeniem sklepu kolonialnego Karoliny Olszowskiej, funkcjonującego w okresie międzywojennym na ulicy Focha. Natomiast zgromadzone reklamy, cennik, pojemniki, skrzynie i opakowania – pochodzą ze sklepu Jana Węgla przy ulicy Dobczyckiej 6, który funkcjonował tam od początku XX w.

Najnowsze wirtualne przewodniki

Filtruj:
Archiwa
Kategorie