Warsztaty witrażownictwa

Warsztaty

W dniu 30 maja 2009 w „ Domu Urbańczyka”, oddziale wystaw czasowych Muzeum im. Ireny i Mieczysława Mazarakich w Chrzanowie, odbyły się kilkugodzinne warsztaty witrażownictwa.
Zajęcia były zainicjowane i koordynowane przez Annę Cieplińską. Współprowadzącym był witreator z krakowskiej pracowni witrażu Tadeusz Maria Przybylski.

Tadeusz Maria Przybylski urodził się w 1954 r. w Krakowie. Studiował konserwację zabytków na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dzięki kierunkowemu wykształceniu miał możliwość zetknięcia się z dziełami wielkich mistrzów.
Artysta ma szeroki zakres działania: projektowanie i wykonanie witraży, konserwacja, metaloplastyka. Tematyka dzieł Przybylskiego jest różnorodna – portrety, scenki rodzajowe, motywy florystyczne, abstrakcje.

T.M. Przybylski miał wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. Jego realizacje znajdują się w kościołach, lokalach użyteczności publicznej, w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Oprócz działalności zawodowej Przybylski aktywnie udziela się artystycznie biorąc udział w plenerach oraz prowadząc warsztaty.
(www.witraze.art.pl)

Na tegoroczne warsztaty przybyło 27 uczestników w różnym wieku. Zajęcia zaczęły się od wprowadzenia zaprezentowanego przez A. Cieplińską, w temat samego witrażu. Począwszy od historii kolorowego szkła, poprzez charakterystykę witrażu na historii rozwoju witrażownictwa kończąc, dzieci, młodzież i dorośli zobaczyli jak bogatą historię posiada witrażownictwo. Na podstawie zdjęć a także kartonów witrażowych ( pracownia prof. R. Łaciaka, ASP w Krakowie ) uczestnicy mogli zobaczyć przykłady dzieł witrażownictwa, od gotyku na współczesności kończąc.
Kolejną część teoretyczną, zasygnalizowaną przez prowadzącą, przejął Przybylski, omawiając rodzaje szkieł, pozostałych materiałów stosowany na przestrzeni wieków oraz technologię witrażu. Uczestnicy warsztatów na przykładach zobaczyli różne rodzaje szkieł ( antyczne, walcowane, gomółkowe), ołowiane teowniki, fragmenty historycznych witraży z warstwą malarską – konturem.
Ostatnim, najdłuższym etapem była część praktyczna warsztatów. T.M. Przybylski na podstawie przykładowego witrażu, wykonywanego w trakcie zajęć, zaprezentował różne narzędzia, które mają zastosowanie w tego typu pracy. Uczestnicy zobaczyli kolejne etapy tworzenia witrażu: wykonanie kartonu ( projekt rysunkowo-kolorystyczny), szablonów, cięcie szkieł wg. szablonów, oprawianie elementów w ołowiany teownik, lutowanie całości cyną (stop cyny i ołowiu).

W trakcie tego pokazu nasz gość podał kolejną dawkę praktycznych informacji związanych z tematem.

Ze względu na trudności techniczne oraz bezpieczeństwo najmłodszych uczestników, wszyscy wykonywali mozaiki z użyciem szkieł witrażowych, których duży wybór dostarczył witreator. I tu pojawiły się różne pomysły – motywy abstrakcyjne, obrazki przedstawiające, a także luźne kompozycje szklane.

Warsztaty oprócz dobrej zabawy dostarczyły uczestnikom ( a także prowadzącej) ogromną dawkę wiedzy na temat pięknej sztuki witrażowej, znanej od wieków a jednak nadal atrakcyjnej. Bo czy może być coś porównywalnie pięknego, jak świetliste okienne obrazy, tęczą kładące swe światło w mroku zamkniętej przestrzeni…?


Filtruj:
Archiwa
Kategorie
Zmiana czcionki
Kontrast