Strona główna
  Kontakty
  Cennik biletów
  Jak do nas dojechać
  Misja muzeum
  Aktualności, zapowiedzi, nowości ...
  Program readaptacji społecznej Cienie przeszłości



  Budynek główny
  Dom Urbańczyka
  Cmentarz żydowski



  Kawiarnia naukowa - ogólne założenia
  XVII wykład - Zwyczaj dziadów wielkanocnych na Kątach w Chrzanowie
  XV wykład - Australia
  XIV wykład - Czy św. Mikołaj był i jest patronem Chrzanowa?
  XIII wykład - Georóżnorodność w ogrodzie, czyli Muzeum geologiczne pod otwartym niebem
  Kawiarnia Naukowa - Archiwum




  Wydawnictwa dostępne w Muzeum
  Reprint Monografii Jana Pęckowskiego z 1934 r.
  Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze Ziemi Chrzanowskiej
  Chrzanowskie Zeszyty Muzealne Tom III. W pamięci i w sercu - Chrzanów we wspomnieniach Berka Grajowera
  Chrzanowianie na starej fotografii



  Skały i minerały ziemi chrzanowskiej
  Flora i fauna okolic Chrzanowa
  Pradzieje regionu chrzanowskiego
  W synagodze i domu żydowskim
  FABLOK – Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce
  Jan Paweł II a ziemia chrzanowska



  W TAJEMNICZYM OGRODZIE



  IKONY MDLITWĄ MALOWANE
  DAWNY CHRZANÓW na mapach, fotografiach
  OSTATNIA LOKOMOTYWA, czyli FABLOK w obiektywie Magdaleny i Marka Kowalskich
  POWSTANIE WIELKANOCNE 1916-2016
  LUDZIE DOBRZY JAK CHLEB
  OD OKARYNY DO TREMBITY
  NIEOBLICZALNE OBLICZA
  Kiedy Turek napoi konia w Wiśle
  POLIFONIE. Rysunek, malarstwo, rzeźba
  św. Anna
  Górnictwo Ziemi Chrzanowskiej
  Świat zmysłów
  Design bez granic
  Ze szkicownikiem przez życie. Twórczość Henryka Uziembły
  Chrzanowski przegląd sztuki więziennej
  Tabor Romski
  W krwawym polu, srebrne ptasze... Wystawa w 150. rocznicę Powstania Styczniowego
  Archiwum wystaw czasowych - 2012
  Archiwum wystaw czasowych - 2011
  Archiwum wystaw czasowych - 2010
  Archiwum wystaw czasowych - 2009
  Archiwum wystaw czasowych - 2008



  VI PKH
  Wyniki VI PKH



  VII Festiwal Muzyczny DIALOG KULTUR
  Wakacje w Muzeum 2016
  Oferta edukacyjna Muzeum w Chrzanowie
  Informacje ogólne o zajęciach w Muzeum
  Wolontariat w Muzeum
  Oferta edukacyjna dla przedszkoli
  Oferta edukacyjna dla szkół podstawowych
  Oferta edukacyjna dla gimnazjów
  Oferta edukacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych
  Warsztaty - Dziwne odciski na dokumentach
  Warsztaty plastyczne - Papierowe ZOO
  Warsztaty - Projektujemy wystawę
  Warsztaty - Symbolika świąt Bożego Narodzenia. Ozdoby bożonarodzeniowe.
  Warsztaty - Warsztaty wycinanki żydowskiej
  Warsztaty - Wielkanocne dekoracje
  Warsztaty - Wycinanki nie tylko żydowskiej
  Warsztaty - Zabawa z grafiką
  Wędrówki z mgr Piotrem Grzegorzkiem
  Karta Dużej Rodziny



  Kurier Muzealny



  V JARMARK MIKOŁAJSKI - MY SŁOWIANIE
  IV Jarmark Mikołajski - Szlachecka zawierucha
  IV JARMARK MIKOŁAJSKI Pt. SZLACHECKA ZAWIERUCHA - Fotorelacja
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - galeria
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - program
  Fotoreportaż z II Średniowiecznego Jarmarku Mikolajskiego - fot. K. Strosznajder


  Projekt: Galeria podwórkowa
  Galeria Podwórkowa - 18.03.2014
  Galeria Podwórkowa - 19.02.2014 r.
  Galeria podwórkowa 23.10.2013



  NOWOŚĆ! Kolekcja flory karbońskiej z KWK Brzeszcze
  NOWOŚĆ! Kolekcja okazów geologicznych ZGT Trzebionka
  Kolekcja papieska
  Biżuteria patriotyczna
  Szkło z XIX wieku
  Judaika
  Kolekcja zegarów



  Nowość!!! Lista Chrzanowian z dawnego powiatu w I wojnie światowej
  Nowość !!! Lista żołnierzy pochowanych na cmentarzach z I wojny światowej nr 444 i 445
  Materiały do flory naczyniowej Balina Małego
  Z historii miasta
  Z historii muzeum
  Ogród geologiczny im. doktora Mariana Kuca
  Lista chrzanowskich Żydów zgładzonych w latach 1939-1945
  Ludność Żydowska miasta Trzebini– Ofiary Holocaustu
  dr Marian Kuc - materiały biograficzne



  Pracownicy muzeum
  Zamówienia publiczne
  BIP
  Rada Muzeum
  Sprawozdanie z działalności za rok 2008
  Sprawozdanie z działalności za rok 2009
  Sprawozdanie z działalności za rok 2010
  Sprawozdania z działalności za lata 2011-2016


  Prawa autorskie




Judaika

  Kolekcja judaików w chrzanowskim Muzeum tworzona była od momentu powstania instytucji w 1960 r. Dzięki założycielom Muzeum Irenie i Mieczysławowi Mazarakim oraz wieloletniemu opiekunowi zbioru Wiktorii Hadyś liczy on dziś niemal dwieście obiektów. Trzon kolekcji stanowią przedmioty związane z kultem religijnym, zarówno tym sprawowanym w synagogach, jak i tym odbywającym się w domach, zaś jej dopełnieniem są przedmioty codziennego użytku, archiwalia, malarstwo i grafika.

  Do najważniejszych eksponatów, będących wyposażeniem synagog, należą dwa zwoje Tory z początków XX w. oraz elementy jej rytualnego „ubioru”.  Zwój Tory obejmujący swą zawartością Pięcioksiąg Mojżesza (pięć pierwszych ksiąg Starego Testamentu) spisywany był przez sofera w języku hebrajskim na odpowiednio przygotowanym pergaminie, specjalnym atramentem, przy użyciu gęsiego pióra, a następnie był nawijamy na drewniane drążki tzw. drzewce życia. Odczytywany w czasie zgromadzeń modlitewnych z podwyższenia czyli bimy, znajdującej się niemal na środku synagogi, przechowywany był w szafie ołtarzowej tzw. Aron ha-kodesz usytuowanej na wschodniej ścianie, zasłanianej specjalną ozdobną zasłoną – parochet. Spośród elementów „ubioru” Tory w zbiorach Muzeum znajdują się: bawełniana sukienka-pokrowiec na Torę czyli meil, pluszowy powijak, ozdobna tarcza zawieszana na zwoju – tas, wieżyczkowe zwieńczenie z dzwoneczkami – rimonim oraz wskaźnik w kształcie ręki – jad, ułatwiający lektorowi czytanie tekstu Tory, gdyż wodzenie po niej palcem jest zabronione.

  Wśród naszych judaików są też przedmioty związane z codzienną modlitwą: tałes – biały szal modlitewny z frędzlami i ozdobnym kołnierzem – atarą zarzucany w czasie modlitwy na ramiona, tefiliny – niewielkie skórzane szkatułki w formie sześcianu, zawierające po cztery zwitki z odpowiednimi cytatami z Biblii, przymocowywane za pomocą rzemieni do czoła i lewego przedramienia modlącego się mężczyzny oraz kilka modlitewników.

  Jedną z najliczniejszych kategorii w obrębie zbioru stanowią balsaminki czyli ozdobne puszki na wonności, najczęściej w kształcie ażurowej wieżyczki, w których w czasie ceremonii zakończenia szabatu spalano wonne zioła.
  Drugą liczną grupę stanowią chanukije – ośmiopłomienne, niejednokrotnie obficie zdobione lampki lub świeczniki zapalane na parapetach okien w czasie święta Chanuka.
  Do ciekawych obiektów zaliczyć można puszki na etrog czyli owoc cytrusowy zanoszony do bożnicy podczas święta Sukot, mające często kształt owocu np. granatu, gruszki.

  Sporą grupę stanowią też naczynia: talerze sederowe używane w czasie uroczystej kolacji rozpoczynającej święto Paschy, kubki i pucharki kiduszowe na wino używane podczas  ceremoni szabatowych i świątecznych, kieliszki, talerze.

  W kolekcji judaików nie może też zabraknąć różnorodnych świeczników począwszy od siedmioramiennych menor, jednopłomiennych świeczników szabatowych, poprzez świeczniki przyścienne aż do tzw. świeczników polskich z emblematem Orła w koronie, będących symbolem poczucia polskości wśród mieszkających na terenach Rzeczpospolitej Żydów.

  Chrzanowskim rodowodem legitymują się: „Statut dla izraelickiej gminy wyznaniowej w Chrzanowie” z 1901 r., pieczęć Gminy Izraelickiej w Chrzanowie, „Rapport o Stanie Szkoły Początkowej starozakonnych obojej Płci w Chrzanowie” z lat 1849-1856, świadectwa szkolne, firmowe butelka i syfon „Fabryki Wody Sodowej i Mineralnej R.Grajower”.

  Wśród obrazów i rysunków na uwagę zasługują prace lokalnych twórców - Jana Chwastowskiego i Władysława Bytomskiego, będące ikonografią przedwojennego Chrzanowa oraz dzieła takich artystów jak Artur Markowicz, Leon Lewkowicz, Michał Pociecha, Gustaw Rogalski.

 

mgr Anna Sadło-Ostafin






LIOOSYS CMS - web content management