Strona główna
  Kontakty
  Cennik biletów
  Jak do nas dojechać
  Misja muzeum
  Aktualności, zapowiedzi, nowości ...
  Program readaptacji społecznej Cienie przeszłości



  Budynek główny
  Dom Urbańczyka
  Cmentarz żydowski



  Kawiarnia naukowa - ogólne założenia
  XVII wykład - Zwyczaj dziadów wielkanocnych na Kątach w Chrzanowie
  XV wykład - Australia
  XIV wykład - Czy św. Mikołaj był i jest patronem Chrzanowa?
  XIII wykład - Georóżnorodność w ogrodzie, czyli Muzeum geologiczne pod otwartym niebem
  Kawiarnia Naukowa - Archiwum




  Wydawnictwa dostępne w Muzeum
  Reprint Monografii Jana Pęckowskiego z 1934 r.
  Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze Ziemi Chrzanowskiej
  Chrzanowskie Zeszyty Muzealne Tom III. W pamięci i w sercu - Chrzanów we wspomnieniach Berka Grajowera
  Chrzanowianie na starej fotografii



  Skały i minerały ziemi chrzanowskiej
  Flora i fauna okolic Chrzanowa
  Pradzieje regionu chrzanowskiego
  W synagodze i domu żydowskim
  FABLOK – Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce
  Jan Paweł II a ziemia chrzanowska



  IKONY modlitwą malowane. Ikony ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach i Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu



  DAWNY CHRZANÓW na mapach, fotografiach
  OSTATNIA LOKOMOTYWA, czyli FABLOK w obiektywie Magdaleny i Marka Kowalskich
  POWSTANIE WIELKANOCNE 1916-2016
  LUDZIE DOBRZY JAK CHLEB
  OD OKARYNY DO TREMBITY
  NIEOBLICZALNE OBLICZA
  Kiedy Turek napoi konia w Wiśle
  POLIFONIE. Rysunek, malarstwo, rzeźba
  św. Anna
  Górnictwo Ziemi Chrzanowskiej
  Świat zmysłów
  Design bez granic
  Ze szkicownikiem przez życie. Twórczość Henryka Uziembły
  Chrzanowski przegląd sztuki więziennej
  Tabor Romski
  W krwawym polu, srebrne ptasze... Wystawa w 150. rocznicę Powstania Styczniowego
  Archiwum wystaw czasowych - 2012
  Archiwum wystaw czasowych - 2011
  Archiwum wystaw czasowych - 2010
  Archiwum wystaw czasowych - 2009
  Archiwum wystaw czasowych - 2008



  VI PKH
  Wyniki VI PKH



  VII Festiwal Muzyczny DIALOG KULTUR
  Wakacje w Muzeum 2016
  Oferta edukacyjna Muzeum w Chrzanowie
  Informacje ogólne o zajęciach w Muzeum
  Wolontariat w Muzeum
  Oferta edukacyjna dla przedszkoli
  Oferta edukacyjna dla szkół podstawowych
  Oferta edukacyjna dla gimnazjów
  Oferta edukacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych
  Warsztaty - Dziwne odciski na dokumentach
  Warsztaty plastyczne - Papierowe ZOO
  Warsztaty - Projektujemy wystawę
  Warsztaty - Symbolika świąt Bożego Narodzenia. Ozdoby bożonarodzeniowe.
  Warsztaty - Warsztaty wycinanki żydowskiej
  Warsztaty - Wielkanocne dekoracje
  Warsztaty - Wycinanki nie tylko żydowskiej
  Warsztaty - Zabawa z grafiką
  Wędrówki z mgr Piotrem Grzegorzkiem
  Karta Dużej Rodziny



  Kurier Muzealny



  V JARMARK MIKOŁAJSKI - MY SŁOWIANIE
  IV Jarmark Mikołajski - Szlachecka zawierucha
  IV JARMARK MIKOŁAJSKI Pt. SZLACHECKA ZAWIERUCHA - Fotorelacja
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - galeria
  III Średniowieczny Jarmark Mikołajski - program
  Fotoreportaż z II Średniowiecznego Jarmarku Mikolajskiego - fot. K. Strosznajder


  Projekt: Galeria podwórkowa
  Galeria Podwórkowa - 18.03.2014
  Galeria Podwórkowa - 19.02.2014 r.
  Galeria podwórkowa 23.10.2013



  NOWOŚĆ! Kolekcja flory karbońskiej z KWK Brzeszcze
  NOWOŚĆ! Kolekcja okazów geologicznych ZGT Trzebionka
  Kolekcja papieska
  Biżuteria patriotyczna
  Szkło z XIX wieku
  Judaika
  Kolekcja zegarów



  Nowość!!! Lista Chrzanowian z dawnego powiatu w I wojnie światowej
  Nowość !!! Lista żołnierzy pochowanych na cmentarzach z I wojny światowej nr 444 i 445
  Materiały do flory naczyniowej Balina Małego
  Z historii miasta
  Z historii muzeum
  Ogród geologiczny im. doktora Mariana Kuca
  Lista chrzanowskich Żydów zgładzonych w latach 1939-1945
  Ludność Żydowska miasta Trzebini– Ofiary Holocaustu
  dr Marian Kuc - materiały biograficzne



  Pracownicy muzeum
  Zamówienia publiczne
  BIP
  Rada Muzeum
  Sprawozdanie z działalności za rok 2008
  Sprawozdanie z działalności za rok 2009
  Sprawozdanie z działalności za rok 2010
  Sprawozdania z działalności za lata 2011-2015


  Prawa autorskie




Warsztaty wycinanki nie tylko żydowskiej

Wycinanka nie tylko żydowska

 

 

Wycinanka to jedna z wielu technik graficznych. Pejoratywnie rzecz biorąc jest to „sztuka marnowania papieru”. Pierwsze wycinanki musiały pojawić się w Chinach, skoro to tam dokonał się wynalazek papieru. W miarę jak ten surowiec trafiał na zachód, wycinanka pojawiała się w innych kulturach, ale zawsze musiało to być zajęcie dla elit. Większą popularność uzyskała kiedy papier stał się tani.


W wycinance chodzi o to aby z kartki papieru odrzucić więcej niż połowę w taki sposób, aby reszta była w jednym kawałku. Jako technika graficzna wycinanka rządzi się pewnymi prawami. Po pierwsze linie tworzące wzór muszą posiadać różną grubość. Powinny one łączyć się z sobą w wielu punktach. Podczas wycinania na początku usuwa się drobne elementy i stopniowo przechodzi do większych.

Do wykonania wycinanki należy używać bardzo ostrych narzędzi. Mogą to być nożyczki, skalpele, nożyki modelarskie. Dawniej stosowano również nożyce do strzyżenia owiec. Filigranową rzeźbę można wykonać nawet przy użyciu piły mechanicznej, wszystko zależy od umiejętności posługiwania wybranym przez siebie narzędziem.


Istotą wycinanki jest powtarzalność wybranych wzorów, za którą nie zawsze musi iść dążenie do symetrii. Dlatego papier składa się na dwa razy, jeśli chcemy uzyskać robiącą ostatnio furorę wycinankę żydowską. Pierwotnie miały one spore znaczenie religijne. Teraz jednak, na modłę amerykańską, powinno się je traktować jako świeckie dzieło sztuki inspirowane kulturą żydowską. To pozwala nam w pewnym stopniu uwolnić wodze fantazji. Oto dzieła wykonane przez Piotra Grzegorzka, w latach 2007 – 2008. Należy traktować je w taki właśnie sposób. Autor preferuje wycinankę nie kolorowaną umieszczaną docelowo na barwnym tle.





Ten sam sposób składania papieru można zastosować, jeśli chcemy uzyskać jakąkolwiek inną wycinankę. Oto kolejne dzieła Piotra Grzegorzka wykonane w latach 2007 – 2008.


Zacznijmy od Studium perspektywy. Na tym obrazku mamy drzewa tworzące aleję wzdłuż drogi, a na horyzoncie znajduje się rząd chałup na tle lasu.


A teraz Halloween. Tutaj dwie wiedźmy biją się nad wielką dynią. Specyficzny klimat tworzą tu mniejsze dynie, czaszki, koty i nietoperze. Pewne ożywienie dają kwiaty dyni.


Do wycinanki bardzo dobrze nadaje się motyw serca. Oto Walentynka. Tu mamy pokazane różne oblicza miłości, wszak jest w niej coś anielskiego, coś diabelskiego.


A oto ilustracja inspirowana dziełem Juliana Ejsmonda "Baśń o ziemnych ludkach" (1914 r.) , lektury szkolnej obowiązującej dawno, dawno temu w odległym PRL-u. To takie radzieckie krasnoludki, które na zimę chowały się pod korzeniami wielkiego drzewa.


Tu pojawia się dwugłowy orzeł, niedźwiedzie oraz łby łososi.

Tu został przetworzony motyw dalekiej podróży, czyli wizji po spożyciu środków odurzających.
Warsztaty - Warsztaty wycinanki żydowskiej cz.2





LIOOSYS CMS - web content management